Honda Twins banner

Moet de gashendel 'terugslaan' als je hem loslaat?

3 reading
15K views 33 replies 14 participants last post by  ancientdad  
#1 ·
Ik ben een CB400A uit 1978 aan het reviseren. Ik ben net klaar met het reviseren van de carburateur en heb deze samen met nieuwe gaskabels geïnstalleerd. De oude waren vastgelopen, dus ik weet niet hoe het gashendel op deze motorfiets 'zou moeten reageren'.

Op mijn oude BSA-verlichting, als ik het gas loslaat, schiet het terug naar zijn oorspronkelijke positie en gaat terug naar stationair.

Ik ben nog niet klaar om de CB400A te starten, maar ik heb met het gashendel gespeeld nadat ik alles had geïnstalleerd. Deze lijkt op zijn plaats te blijven. Als ik hem loslaat, schiet hij niet terug naar zijn oorspronkelijke positie. Ik heb de draaigreep een beetje schoongemaakt, denkend dat dat het probleem was, maar er veranderde niets. Moet dit type gashendel terugschieten? Mijn BSA-gashendel heeft een spanner, dus ik kon hem zo instellen dat hij op zijn plaats bleef als ik dat wilde, maar ik zie niets dergelijks op de Honda.

Ik ging ervan uit dat alle gashendels gewoon terugschoten, of spanningsaanpassingen hadden - de Honda is pas mijn tweede motorfiets, dus ik wil er zeker van zijn. Ik geef er de voorkeur aan dat hij loslaat als ik loslaat. Moet ik hem gewoon meer schoonmaken en smeren?

Deze motorfiets heeft een Keihin VB24A carburateur als dat iets uitmaakt.

Bedankt
Eric
 
#2 ·
Niet bekend met uw model, maar het zou terug moeten springen. Is er een probleem in het veersysteem van de carburateur, of zit het in de kabelgeleiding zelf? Soms, als de kabelgeleiding te beperkt is, loopt deze vast en bevriest.
 
#3 ·
Ik denk dat de A-modellen hetzelfde zijn als de andere 400's, het zou zeker terug moeten springen en het komt waarschijnlijk door de afstelling. Er is afstelling bij de carburateurs en er is een afstelling op het stuur. Het servicehandboek zou moeten helpen met de richting waarin je ze moet draaien. Ik herinner me dat ik de stuurafsteller met de klok mee heb gedraaid (of zo minder schroefdraad zichtbaar is), waardoor hij losser werd (waardoor hij de speling heeft om terug te springen). Probeer het helemaal naar binnen en kijk of het terugspringt, zo niet, dan moet je misschien de carburateurs afstellen. Zorg er ook voor dat het nog steeds terugspringt als de sturen volledig in beide richtingen zijn gedraaid.
 
#8 ·
Ik zou je willen aanraden de kabels te vervangen, tenzij je wilt oefenen met van de motor af te springen wanneer het gas vast komt te zitten bij hoge snelheid :D. Elke gashendel moet terugkeren naar stationair toerental nadat je loslaat.
In het geval je het niet beseft, zijn motor heeft push-pull gaskabels die zo nodig met geweld teruggedraaid kunnen worden naar stationair... plus de gebruikelijke noodstopschakelaar en contactschakelaar, dus afstappen is waarschijnlijk niet nodig. Maar het klonk dramatisch. :D
 
#9 ·
Ik weet niet hoe je je kabels hebt gelegd, maar ik heb op mijn A ontdekt dat als je de linker bovenste motorsteun verwijdert en de kabels tussen de bovenste steunen doorvoert, ze een stuk beter werken. Als je om de linker steun heen gaat, komen ze in de knel. Omdat ik aan verschillende A's heb gewerkt, WEET ik dat het veel werk is, maar ik zou de carburateurs er weer afhalen, alle kabels aansluiten en kijken hoe ze werken. Als het goed is, zou ik de carburateurs weer monteren met de kabels tussen de bovenste steunen.

Ik hoop dat dit helpt.

Bill
 
#11 ·
Ik weet niet hoe je je kabels hebt gelegd, maar ik heb op mijn A ontdekt dat als je de linker bovenste motorsteun verwijdert en de kabels tussen de bovenste steunen doorvoert, ze een stuk beter werken. Als je om de linker steun heen gaat, komen ze in de knel te zitten. Omdat ik aan verschillende A's heb gewerkt, WEET ik dat het veel werk is, maar ik zou de carburateurs er weer afhalen, alle kabels erop zetten en kijken hoe ze werken. Als het goed is, zou ik de carburateurs weer monteren met de kabels tussen de bovenste steunen.

Ik hoop dat dit helpt.

Bill
Ik dacht erover om die routing met mijn nieuwe kabel te doen. Hij zit niet vast, maar ik heb hem door het midden van de bomen en om de linkerkant geleid en als ik het stuur naar links draai, blijft hij hangen aan de bout van de linker risersteun. Ik dacht dat een tie-wrap naar de middelste ruggengraat van het frame hem zou tegenhouden, maar door de bovenste steun zou hij beter gecentreerd zijn en er ook schoner uitzien. Bedankt voor die tip Bill
 
#14 ·
Toen ik beide gaskabels verving door kabels van Motion Pro, waren ze ERG gevoelig voor vastlopen door interne wrijving na de standaard routing. Ik heb ze ook vooraf gesmeerd met kabelsmeermiddel zoals geïnstrueerd. Ik liet de carburateuruiteinden eraf en vond een routing die de snap gaf waar je naar op zoek bent. Ik kon de standaard routing hanger niet gebruiken omdat deze van het stuur komt, de mijne moest "verder naar voren" gaan voordat hij terugzwaaide aan de linkerkant van het frame. Ik weet niet meer of ik ze binnen of buiten de bovenste motorsteun heb geplaatst. Ik zal het controleren en morgen een foto maken van wat ik heb gedaan en plaatsen als ik het me voor het werk herinner. Ik herinner me dat ik bij mezelf dacht dat de originele kabels strakkere bochten in de routing toelieten dan de Motion Pro-vervangingen...
 
#16 ·
Wauw, dat is vies! Bedankt voor het plaatsen van een "conclusie". Nu weten we nog een voorwaarde om te controleren met een vastzittende gasklep. Ben je erin geslaagd om het schoon te maken? Van plan om het te schuren en te coaten om heropbouw te voorkomen?
 
#17 ·
Wauw, dat is vies! Bedankt voor het plaatsen van een "conclusie". Nu weten we nog een voorwaarde om te controleren met een plakkerige gasklep. Ben je erin geslaagd om het schoon te maken? Van plan om het te schuren en te coaten om opnieuw opbouw te voorkomen?
Ik heb het voorlopig geschuurd en met olie gespoten. Ik zal het in de gaten houden, maar de staven zijn om te beginnen roestig, dus ik zal het uiteindelijk vervangen door een mooiere.
 
#18 ·
Ik dacht dat dit een logische plek leek om deze vraag te stellen. Als er geen follow-up is, begin ik misschien een andere thread. Ik weet niet zeker wat het protocol is.

Hoe dan ook, ik heb ook een probleem met een plakkerige gashendel. Is er een truc om de grip en de gasbuis eraf te trekken om te controleren? Het zou me niet verbazen als het uiteinde van mijn stuur eruitziet als op de foto, maar ik kan het er niet gemakkelijk afwippen en ik wil niets forceren en uiteindelijk iets breken. Is er een soort veer die de gashendel terugbrengt? Als ik rijd en loslaat, keert de gashendel zeker terug, maar bij het opstarten kan ik hem gemakkelijk laten plakken om een hoger stationair toerental te forceren. Lijkt meer plakkerig dan wat dan ook.

Bedankt voor je gedachten.
 
#19 ·
Ik dacht dat dit een logische plek leek om deze vraag te stellen. Als er geen vervolg is, kan ik een ander draadje starten. Ik weet niet zeker wat het protocol is.

Hoe dan ook, ik heb ook een probleem met een vastzittende gashendel. Is er een truc om de grip en de gasbuis eraf te trekken om te controleren? Het zou me niet verbazen als het uiteinde van mijn stuur eruitziet als op de foto, maar ik kan het er niet gemakkelijk afwippen en ik wil het niet forceren en uiteindelijk iets kapot maken. Is er een soort veer die de gashendel terugbrengt? Als ik rijd en loslaat, keert de gashendel zeker terug, maar bij het opstarten kan ik hem gemakkelijk laten plakken om een hoger stationair toerental te forceren. Lijkt meer plakkerig dan wat dan ook.

Bedankt voor je gedachten.
Verwijder de schroeven die de behuizing bij elkaar houden en trek hem uit elkaar. Verwijder het uiteinde van de kabel van de plastic gashuls en dan zou de huls zo van de stang moeten glijden. De terugveer zit op de carburateur.
 
#20 ·
Bedankt voor die info. Ik kan net zo goed proberen de kabels te smeren als ik die behuizing uit elkaar haal. Ik vraag me af of ik gewoon nieuwe handvatten en een gasklepbuis moet kopen. Ik denk dat het afhangt van de staat van de bestaande.
 
#21 ·
De gasklep moet waarschijnlijk worden schoongemaakt. Smeer hem niet in met vet! Gebruik een siliconenspray erop en op het stuur. Ik stel voor om de 38 jaar oude kabels te vervangen die nog nooit in hun hele levensduur zijn gesmeerd. Vrij goedkoop en als het eenmaal gedaan is, hoef je het nooit meer te doen, smeren voor installatie.
 
#22 ·
Bedankt. Ik heb er geen probleem mee om een beetje uit te geven aan nieuwe kabels, maar ik weet niet of ik het echt vertrouw om ze te vervangen. Het kan vrij eenvoudig zijn, maar het ziet er niet zo gemakkelijk uit. Is het een dure klus om een winkel ermee te laten omgaan als het zover komt? Zou het smeren van de kabels op dat punt ook helpen of gewoon tijdverspilling zijn als ik het uiteinde van de kabel(s) aan het gasklepuiteinde blootleg?
 
#23 ·
Het duurt ongeveer @1 uur om ze te vervangen, het huidige uurloon hier is gemiddeld $100/uur. Je kunt ze smeren als ze aan de bovenkant blootliggen. Dunne olie zoals naaimachineolie wordt gebruikt. Sommige mensen gebruiken WD40. Je weet dat het goed gesmeerd is als het uit de onderkant van de kabel bij de carburateurs begint te druppelen, het duurt even voordat het zover is.
 
#24 ·
Goed om te weten. Bedankt. Ik zal eerst proberen de staaf en de buis schoon te maken en te smeren. Misschien mijn zaterdagproject.
 
#25 ·
Hallo opnieuw. Even een follow-up op de suggesties hier. Allereerst, ik heb siliconenspray, dus dat zal ik gebruiken op de stuurstangen en de gaskabel zoals voorgesteld.

Wat de daadwerkelijke kabel betreft... man, er zijn een heleboel producten op de markt en iedereen zweert bij degene die ze toevallig gebruiken. Hier zijn mijn meest praktische opties (aangezien ik ze al heb):

• WD-40 (gemengde beoordelingen; mensen houden ervan of haten het)
• Kroil (niet echt een smeermiddel)
• Siliconenspray
• Lock-Eze (vloeibare grafiet)
• Maxima Chain Wax
• gewone motorolie

Ik denk dat het net zo belangrijk is wat je moet gebruiken als hoe je het moet gebruiken. Op dit punt in mijn ervaring geef ik er de voorkeur aan om de kabel niet van de motor te verwijderen, dus ik zal doen wat ik kan nadat ik hem van het gashendel-uiteinde heb losgekoppeld. Mijn vraag heeft betrekking op hoeveel spul je moet gebruiken. Alle methoden die ik heb gezien, zeggen dat je smeermiddel moet toevoegen totdat het er aan de andere kant uitkomt. Ik kan me dat misschien voorstellen voor een koppelingskabel, maar dat kan toch niet van toepassing zijn op de gaskabel? Ik zou niet willen dat er overtollig spul in de carburateur komt. Ik denk dat ik gewoon een beetje zorgvuldig zal aanbrengen en de kabel met de hand zal bewerken totdat hij zich op zijn minst grotendeels door de lengte van de kabel heeft gewerkt. Of is dat de moeite überhaupt waard?

Bedankt.
 
#26 ·
WD40 en Kroil zijn geweldig voor het reinigen en verwijderen van roest, wat een goed deel kan zijn van het vastzitten van de kabels als ze dat zijn. Ze zijn echter geen smeermiddel. Als die worden gebruikt, is siliconenspray waardeloos, incompatibel. Motorolie is te dik om te gebruiken. Kettingwax zou alleen werken als de hele kabel blootligt, grafietspray werkt ALS de eerste 2 niet worden gebruikt.
Ik zou dit product aanraden https://www.3inone.com/products/multi-purpose-oil/. Het is een dunne olie die de lengte van de kabel aflegt.
 
#27 ·
Ik heb het gevoel dat ik dit kleine project niet had moeten beginnen. Ik heb de twee helften van de behuizing gescheiden en kan de kabels zien die om de buizen gewikkeld zijn, maar ik kan niet genoeg speling krijgen om ze te verwijderen en de grip en buis van de stang te schuiven. Er lijkt een belangrijke stap te zijn die ik mis. Wat is het?
 
#28 ·
Je zou de behuizingshelften ver genoeg uit elkaar moeten kunnen trekken om de gaskleefhuls langs de aanslag te draaien, zodat de kabel niet om de huls gewikkeld zit. Duw dan gewoon het uiteinde van de kabel uit zijn positie in de huls en schuif de huls eraf.
 
#30 ·
Je zou de behuizingshelften uit elkaar moeten kunnen trekken om de gaskleefhuls voorbij de stop te draaien, zodat de kabel niet om de huls gewikkeld zit. Duw dan gewoon het uiteinde van de kabel uit zijn positie in de huls en schuif de huls eraf.
Ze zijn ver genoeg uit elkaar dat de helften alleen bij elkaar worden gehouden door de elektrische verbinding voor de killschakelaar (ik denk dat dat het is). Ik weet niet zeker wat je bedoelde met "draai de gaskleefhuls voorbij de stop".
 
#31 ·
Of draai de gashendel, pak de kabel met een punttang om hem op zijn plaats te houden en draai dan de buis terug, waardoor er veel speling ontstaat om hem eruit te laten springen.
En dat heb ik ook geprobeerd. Ik stel me voor dat als ik er eenmaal een uit heb, de andere genoeg speling krijgt, maar op dit moment lijken ze tegen elkaar te vechten.
Moet ik iets doen met die andere twee moeren eronder die de kabels in de behuizing voeren?
 
#32 ·
Er zou een moer op een van de kabels moeten zitten. Als je hem zo ver mogelijk in één richting draait, wordt hij losser. De andere richting maakt de kabel strakker (sorry, ik weet niet meer welke richting). Draai hem helemaal los en kijk of je hem eraf kunt halen.

Die moeren zullen er uiteindelijk af moeten om de kabels eruit te halen.