Hallo allemaal,
ik ben hier een nieuw lid en schrijf vanuit Italië. Ik denk dat ik hier in dit forum de juiste plek heb gevonden om een paar vragen te stellen over deze motor en het project om hem weer op de rails te krijgen.
Kort samengevat: Ik heb deze mooie Honda 125 twin "geërfd" van mijn oom die een paar jaar geleden is overleden. Hij kocht hem vele jaren geleden, maar hij besteedde er niet veel tijd aan, omdat hij erg druk was met andere klassieke racemotoren, dus het is altijd een "secundair restauratieproject" geweest. Ik heb altijd het lege chassis aan de ene kant gezien, de motor in een kast die niet af was...
Dus aangezien hij een paar jaar geleden is overleden, wilde ik dit project afmaken. Ik ben geen monteur, ik rijd alleen een 2-takt Yamaha RD, maar ik heb wat hulp gehad van zijn vrienden of mensen die aan klassieke motoren werken. Ik heb persoonlijk behoorlijk wat tijd besteed aan het doen van alleen dingen die ik kan, zoals onderdelen wassen en polijsten, andere zandstralen, wat onderdelen kopen, de uitlaten schilderen etc... Ik heb er al een beetje mee gereden, op en neer om te testen, maar er zijn een paar problemen en ik hoop ze hier op te lossen... hij loopt niet soepel, de acceleratie tijdens het rijden is niet oké. Kan iets te maken hebben met carburateurs, ontsteking...
Ik wil jullie niet te veel lastig vallen, ik zal misschien later in dit onderwerp met meer details komen.
Hier is de motor nu in deze staat: (Ik heb zelfs de volledige zilveren kuip zoals GP-motoren...)
Ik heb nu een paar vragen voor jullie...
Omdat ik geen papieren heb, weet ik niet wat voor motor dit is... Ik heb wat onderzoek gedaan en het zou zoiets als 125K moeten zijn... maar wat voor K, K3? K5? Andere K? Hoe kan ik het herkennen? Ik heb op CMSNL gekeken, maar ik vind veel verschillende types. Het zou een motor moeten zijn die hier in Italië niet is verkocht, maar voor de Zwitserse markt, kan dat? Ik weet niet eens of degene die de transformatie naar een racemotor heeft gedaan, een willekeurig Honda-chassis en een willekeurige motor heeft gebruikt en ze bij elkaar heeft gezet. Denk je dat deze transformatie door iemand is gedaan voor het plezier om het te doen, of heb je misschien al een paar van deze motoren gezien die in een paar races-kampioenschappen werden gebruikt? Ik heb niet eens foto's uit die tijd gevonden van zoiets.
Hier de foto's van het motornummer en het chassisnummer, ik hoop dat dit jullie zal helpen.
Veel dank bij voorbaat aan jullie allemaal!!
Luca
ik ben hier een nieuw lid en schrijf vanuit Italië. Ik denk dat ik hier in dit forum de juiste plek heb gevonden om een paar vragen te stellen over deze motor en het project om hem weer op de rails te krijgen.
Kort samengevat: Ik heb deze mooie Honda 125 twin "geërfd" van mijn oom die een paar jaar geleden is overleden. Hij kocht hem vele jaren geleden, maar hij besteedde er niet veel tijd aan, omdat hij erg druk was met andere klassieke racemotoren, dus het is altijd een "secundair restauratieproject" geweest. Ik heb altijd het lege chassis aan de ene kant gezien, de motor in een kast die niet af was...
Dus aangezien hij een paar jaar geleden is overleden, wilde ik dit project afmaken. Ik ben geen monteur, ik rijd alleen een 2-takt Yamaha RD, maar ik heb wat hulp gehad van zijn vrienden of mensen die aan klassieke motoren werken. Ik heb persoonlijk behoorlijk wat tijd besteed aan het doen van alleen dingen die ik kan, zoals onderdelen wassen en polijsten, andere zandstralen, wat onderdelen kopen, de uitlaten schilderen etc... Ik heb er al een beetje mee gereden, op en neer om te testen, maar er zijn een paar problemen en ik hoop ze hier op te lossen... hij loopt niet soepel, de acceleratie tijdens het rijden is niet oké. Kan iets te maken hebben met carburateurs, ontsteking...
Ik wil jullie niet te veel lastig vallen, ik zal misschien later in dit onderwerp met meer details komen.
Hier is de motor nu in deze staat: (Ik heb zelfs de volledige zilveren kuip zoals GP-motoren...)
Ik heb nu een paar vragen voor jullie...
Omdat ik geen papieren heb, weet ik niet wat voor motor dit is... Ik heb wat onderzoek gedaan en het zou zoiets als 125K moeten zijn... maar wat voor K, K3? K5? Andere K? Hoe kan ik het herkennen? Ik heb op CMSNL gekeken, maar ik vind veel verschillende types. Het zou een motor moeten zijn die hier in Italië niet is verkocht, maar voor de Zwitserse markt, kan dat? Ik weet niet eens of degene die de transformatie naar een racemotor heeft gedaan, een willekeurig Honda-chassis en een willekeurige motor heeft gebruikt en ze bij elkaar heeft gezet. Denk je dat deze transformatie door iemand is gedaan voor het plezier om het te doen, of heb je misschien al een paar van deze motoren gezien die in een paar races-kampioenschappen werden gebruikt? Ik heb niet eens foto's uit die tijd gevonden van zoiets.
Hier de foto's van het motornummer en het chassisnummer, ik hoop dat dit jullie zal helpen.
Veel dank bij voorbaat aan jullie allemaal!!
Luca