Honda Twins banner

Honda CB 125 Twin

4.3K views 4 replies 4 participants last post by  Martinique  
#1 ·
Hallo allemaal,
ik ben hier een nieuw lid en schrijf vanuit Italië. Ik denk dat ik hier in dit forum de juiste plek heb gevonden om een paar vragen te stellen over deze motor en het project om hem weer op de rails te krijgen.

Kort samengevat: Ik heb deze mooie Honda 125 twin "geërfd" van mijn oom die een paar jaar geleden is overleden. Hij kocht hem vele jaren geleden, maar hij besteedde er niet veel tijd aan, omdat hij erg druk was met andere klassieke racemotoren, dus het is altijd een "secundair restauratieproject" geweest. Ik heb altijd het lege chassis aan de ene kant gezien, de motor in een kast die niet af was...

Dus aangezien hij een paar jaar geleden is overleden, wilde ik dit project afmaken. Ik ben geen monteur, ik rijd alleen een 2-takt Yamaha RD, maar ik heb wat hulp gehad van zijn vrienden of mensen die aan klassieke motoren werken. Ik heb persoonlijk behoorlijk wat tijd besteed aan het doen van alleen dingen die ik kan, zoals onderdelen wassen en polijsten, andere zandstralen, wat onderdelen kopen, de uitlaten schilderen etc... Ik heb er al een beetje mee gereden, op en neer om te testen, maar er zijn een paar problemen en ik hoop ze hier op te lossen... hij loopt niet soepel, de acceleratie tijdens het rijden is niet oké. Kan iets te maken hebben met carburateurs, ontsteking...

Ik wil jullie niet te veel lastig vallen, ik zal misschien later in dit onderwerp met meer details komen.

Hier is de motor nu in deze staat: (Ik heb zelfs de volledige zilveren kuip zoals GP-motoren...)

Image

Image

Ik heb nu een paar vragen voor jullie...

Omdat ik geen papieren heb, weet ik niet wat voor motor dit is... Ik heb wat onderzoek gedaan en het zou zoiets als 125K moeten zijn... maar wat voor K, K3? K5? Andere K? Hoe kan ik het herkennen? Ik heb op CMSNL gekeken, maar ik vind veel verschillende types. Het zou een motor moeten zijn die hier in Italië niet is verkocht, maar voor de Zwitserse markt, kan dat? Ik weet niet eens of degene die de transformatie naar een racemotor heeft gedaan, een willekeurig Honda-chassis en een willekeurige motor heeft gebruikt en ze bij elkaar heeft gezet. Denk je dat deze transformatie door iemand is gedaan voor het plezier om het te doen, of heb je misschien al een paar van deze motoren gezien die in een paar races-kampioenschappen werden gebruikt? Ik heb niet eens foto's uit die tijd gevonden van zoiets.

Hier de foto's van het motornummer en het chassisnummer, ik hoop dat dit jullie zal helpen.
Image

Image

Veel dank bij voorbaat aan jullie allemaal!!
Luca

#2 · (Edited)
Hallo Luca,

Mooie fiets - veel plezier met het restaureren!

Ik heb er een uit 1969 - de CB 125K3. De jouwe zou begin jaren 70 zijn en K5 als ik het goed heb.
De motor is erg vergelijkbaar (zo niet 100% hetzelfde) als de mijne, dus ik help graag als ik kan.

Het chassis ziet er origineel uit en dat geldt ook voor de motor. Chassis- en motornummers komen overeen - beginnen met "5". De mijne begint met 4... dat is de K3. Er was geen K4 als ik het goed heb en ze gingen direct naar K5. De tank was anders en de koplamp en snelheidsmeter. De K3 had de snelheidsmeter in de koplampbak en als één eenheid, de K5 stond bovenop en was gesplitst (snelheidsmeter + toerenteller 2 eenheden).

Eerlijk gezegd ben ik een beetje purist en houd ik van originele dingen, dus ik heb nooit echt naar raceversies gekeken, maar wetende hoe de motor presteert, denk ik niet dat deze fiets geschikt was als racer. Ik kan me vergissen!

Mijn gok is dus dat je fiets door een hobbyist is gebouwd. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen en leer iets.

Laat me weten of ik ergens mee kan helpen.
Ben

p.s. Mijn fiets hieronder:

Image

#3 ·
Goedemorgen Luca, voor zover ik weet, liggen de motor- en framenummers zo dicht bij elkaar dat ik me er prettig bij voel dat ze een paar uit de fabriek waren. Het lijkt erop dat Honda zich niet al te veel zorgen maakte over matching.
Yamaha, de nummers zijn een bijpassend paar. Tenminste van de motoren die ik heb gezien.
Carburateurs hebben zeer kleine passages die gemakkelijk verstopt raken. Ik gebruik gitaarsnaren om erdoorheen te prikken... om ze schoon te maken. Dan kost het wel wat ervaring om ze te synchroniseren als ze eenmaal gemonteerd zijn. Het zou leuk zijn om het te zien terwijl je vorderingen maakt.