Ik ben er eindelijk aan toe om deze CB450-motor weer in elkaar te zetten. Ik heb het afgelopen jaar een verscheidenheid aan obstakels gehad.
Ik ga proberen het proces te documenteren - hier gaan we:
Een van de belangrijkste dingen die me naar de 450 trekt, is het torsiestang-klepveermechanisme. Het spreekt me op de een of andere manier aan.
Ik heb de cilinderkop laten opknappen in mijn plaatselijke garage. Ik heb nieuwe klepsteelafdichtingen geĂŻnstalleerd, het originele "kap"-type dat wordt vastgehouden met het kleine vork-ding:

De torsiestang-assemblage gaat er als eerste in. Ze zijn gemarkeerd met "A" of "B". De A-assemblages gaan op de rechterinlaat en de linkse uitlaat. De B's gaan op de linkse inlaat en de rechteruitlaat. Deze foto's zijn van de rechterinlaat. Vis de vertande buis in het gat en rijg hem door de klepsluitvork.

De vork grijpt alleen in de juiste positie in de spiebanen. Deze opname toont de geschatte relatieve positie van de vork en de ankerarm waar dit gebeurt.

Het is nu een goed moment om de klep erin te steken en te zien dat de haak eroverheen gaat:

Laat het anker naar beneden vallen

Laat de borgring over de klepsteel vallen, platte kant naar beneden:

Doe een stipje vaseline (of een andere substantie naar keuze) op een van de keepers:

En plaats deze op de klepsteel, vastgezet in de groeven:

Met beide keepers erin, kun je de torsiestanganker draaien om te zien dat de keepers in de ring worden vastgehouden:

Een 14 mm steeksleutel werkt om de veer te belasten door het anker te draaien totdat het overeenkomt met de holle pen. Als dit het geval is, kun je het werk naar binnen tikken:

En dan de bout erin

Nu kun je de excentrieke volgas-as door zijn gat in de kop en in een volger vissen. Wou dat mijn vingers niet zo stomp waren...

De volger komt direct op de klepsteel te liggen:

Draai de excentrieke as totdat de markering op het uiteinde naar de nokkenas-as wijst. Dit maakt de nokkenas-speling zo groot als hij kan zijn:

Als de andere kant klaar is, kan de nokkenas erin. Oriënteer de nokkenas zo dat beide nokken naar buiten wijzen, weg van de volgers. Op deze manier heb je speling tussen de basiscirkel van beide nokken en de volgers. Let op de inkeping in de opening waar mijn vinger zich aan de rechterkant bevindt. Het andere uiteinde van de nokkenas gaat er als eerste in en deze inkeping dient om de nokkenas vrij te maken voor installatie.

Met de nokkenas erin en de excentriekelingen er vanaf, kunnen de lagers erop. Friegel ermee totdat ze er gemakkelijk inschuiven. Als je het moet forceren, is er iets misgegaan.

Maar wacht! Er is meer! De axiale speling van de nokkenassen moet tussen 0,05 en 0,35 mm (0,002" en 0,014") liggen. Zodra je de nokkenaslagerschroeven (met je nieuwe pakkingen) hebt aangedraaid, kun je de speling meten met een voelermaat. De mijne hier is 0,013". Ik haal een shim bij mijn dealer, die ze in diktes van 0,1 mm en 0,2 mm heeft, en ik heb de mogelijkheid om mijn speling dichter bij het midden van het gespecificeerde bereik te brengen.
Ook komt de inlaatnokkenas dicht bij de uitlijningspositie die nodig is om de nokkenketting erop te zetten. Je kunt de uitlijningsmarkeringen ook op deze foto zien.

De uitlaatnokkenas heeft dezelfde eindspelaanpassingsroutine nodig. De uitlijningsmarkering is iets moeilijker te bereiken, omdat deze zich aan de andere kant van de nokkenas bevindt. Dit is waarom: De indexmarkering op de krukas zet de linkerzuiger op het bovenste dode punt, maar niet tussen een compressieslag en een vermogensslag, zoals je zou denken. Meneer Links staat tussen een uitlaatslag en een inlaatslag. Daarom komt de timingmarkering niet helemaal overeen met de inlaatnokkenas - deze zou op dat moment al moeten beginnen te openen. Meneer Rechts volgt meneer Links met 180 (krukas) graden, of 90 nokkenasgraden. Wanneer meneer Links op TDC staat, staat meneer Rechts op BDC, tussen een vermogensslag en een uitlaatslag. Omdat Links net een uitlaatslag beëindigt en Rechts er net een begint, staan beide uitlaatkleppen een beetje open als de uitlaatnokkenas zich in de timing (kettinginstallatie) bevindt. Dus op de een of andere manier moet je de nokkenas draaien vanuit de positie waar hij gemakkelijk te installeren was naar de positie waar de indexmarkeringen overeenkomen, waarbij beide uitlaatkleppen een beetje open staan. Ik heb de mijne rondgeprutst met een schroevendraaier die tegen de tandwieltanden aanleunde. Ruw, ja, maar effectief.

Ik heb me niet gestoord aan nieuwe pakkingen (lagerkappen), afdichtingen (verdeler aandrijving), O-ringen (aan de buitenkant van de excentrieke assen) of smeermiddel voor deze foto's. Dat zal ik doen als ik het echt in elkaar zet.