Honda Twins banner

CB450 / CL450 kleppentrein montage afbeelding

78K views 59 replies 33 participants last post by  bake  
#1 ·

Ik ben er eindelijk aan toe om deze CB450-motor weer in elkaar te zetten. Ik heb het afgelopen jaar een verscheidenheid aan obstakels gehad.
Ik ga proberen het proces te documenteren - hier gaan we:
Een van de belangrijkste dingen die me naar de 450 trekt, is het torsiestang-klepveermechanisme. Het spreekt me op de een of andere manier aan.
Ik heb de cilinderkop laten opknappen in mijn plaatselijke garage. Ik heb nieuwe klepsteelafdichtingen geĂŻnstalleerd, het originele "kap"-type dat wordt vastgehouden met het kleine vork-ding:
Image

De torsiestang-assemblage gaat er als eerste in. Ze zijn gemarkeerd met "A" of "B". De A-assemblages gaan op de rechterinlaat en de linkse uitlaat. De B's gaan op de linkse inlaat en de rechteruitlaat. Deze foto's zijn van de rechterinlaat. Vis de vertande buis in het gat en rijg hem door de klepsluitvork.
Image

De vork grijpt alleen in de juiste positie in de spiebanen. Deze opname toont de geschatte relatieve positie van de vork en de ankerarm waar dit gebeurt.
Image

Het is nu een goed moment om de klep erin te steken en te zien dat de haak eroverheen gaat:
Image

Laat het anker naar beneden vallen
Image

Laat de borgring over de klepsteel vallen, platte kant naar beneden:
Image

Doe een stipje vaseline (of een andere substantie naar keuze) op een van de keepers:
Image

En plaats deze op de klepsteel, vastgezet in de groeven:
Image

Met beide keepers erin, kun je de torsiestanganker draaien om te zien dat de keepers in de ring worden vastgehouden:
Image

Een 14 mm steeksleutel werkt om de veer te belasten door het anker te draaien totdat het overeenkomt met de holle pen. Als dit het geval is, kun je het werk naar binnen tikken:
Image

En dan de bout erin
Image

Nu kun je de excentrieke volgas-as door zijn gat in de kop en in een volger vissen. Wou dat mijn vingers niet zo stomp waren...
Image

De volger komt direct op de klepsteel te liggen:
Image

Draai de excentrieke as totdat de markering op het uiteinde naar de nokkenas-as wijst. Dit maakt de nokkenas-speling zo groot als hij kan zijn:
Image

Als de andere kant klaar is, kan de nokkenas erin. Oriënteer de nokkenas zo dat beide nokken naar buiten wijzen, weg van de volgers. Op deze manier heb je speling tussen de basiscirkel van beide nokken en de volgers. Let op de inkeping in de opening waar mijn vinger zich aan de rechterkant bevindt. Het andere uiteinde van de nokkenas gaat er als eerste in en deze inkeping dient om de nokkenas vrij te maken voor installatie.
Image

Met de nokkenas erin en de excentriekelingen er vanaf, kunnen de lagers erop. Friegel ermee totdat ze er gemakkelijk inschuiven. Als je het moet forceren, is er iets misgegaan.
Image

Maar wacht! Er is meer! De axiale speling van de nokkenassen moet tussen 0,05 en 0,35 mm (0,002" en 0,014") liggen. Zodra je de nokkenaslagerschroeven (met je nieuwe pakkingen) hebt aangedraaid, kun je de speling meten met een voelermaat. De mijne hier is 0,013". Ik haal een shim bij mijn dealer, die ze in diktes van 0,1 mm en 0,2 mm heeft, en ik heb de mogelijkheid om mijn speling dichter bij het midden van het gespecificeerde bereik te brengen.
Ook komt de inlaatnokkenas dicht bij de uitlijningspositie die nodig is om de nokkenketting erop te zetten. Je kunt de uitlijningsmarkeringen ook op deze foto zien.
Image

De uitlaatnokkenas heeft dezelfde eindspelaanpassingsroutine nodig. De uitlijningsmarkering is iets moeilijker te bereiken, omdat deze zich aan de andere kant van de nokkenas bevindt. Dit is waarom: De indexmarkering op de krukas zet de linkerzuiger op het bovenste dode punt, maar niet tussen een compressieslag en een vermogensslag, zoals je zou denken. Meneer Links staat tussen een uitlaatslag en een inlaatslag. Daarom komt de timingmarkering niet helemaal overeen met de inlaatnokkenas - deze zou op dat moment al moeten beginnen te openen. Meneer Rechts volgt meneer Links met 180 (krukas) graden, of 90 nokkenasgraden. Wanneer meneer Links op TDC staat, staat meneer Rechts op BDC, tussen een vermogensslag en een uitlaatslag. Omdat Links net een uitlaatslag beëindigt en Rechts er net een begint, staan beide uitlaatkleppen een beetje open als de uitlaatnokkenas zich in de timing (kettinginstallatie) bevindt. Dus op de een of andere manier moet je de nokkenas draaien vanuit de positie waar hij gemakkelijk te installeren was naar de positie waar de indexmarkeringen overeenkomen, waarbij beide uitlaatkleppen een beetje open staan. Ik heb de mijne rondgeprutst met een schroevendraaier die tegen de tandwieltanden aanleunde. Ruw, ja, maar effectief.
Image

Ik heb me niet gestoord aan nieuwe pakkingen (lagerkappen), afdichtingen (verdeler aandrijving), O-ringen (aan de buitenkant van de excentrieke assen) of smeermiddel voor deze foto's. Dat zal ik doen als ik het echt in elkaar zet.

#2 ·
Re: Bouwen is een werkwoord

Goed gedaan, heel duidelijk en to the point. Omdat ik deze weg insla, zal het erg nuttig zijn, stop niet, blijf dit toevoegen met de nokkenketting en de timing. Ik kijk uit naar de volgende afleveringen.

#3 ·

Geweldig! Deze uiteenzetting is heel duidelijk en beknopt, de toegevoegde punten die je maakt helpen echt een kerel zoals ik, die nieuw is in deze motor en die er binnenkort uitziet als een top-end revisie. Ik hoop echt dat je dit voortzet en kijk uit naar je volgende aflevering.

p.s. je motor ziet er geweldig schoon uit ;)

#6 ·

Moet het er mee eens zijn, geweldige inspanning. Goed gedocumenteerd en accuraat, ik ben er deze zomer al een paar keer geweest.
Ik had graag de cam-uitlijningsfoto's gezien als ik heel kieskeurig zou moeten zijn, want dat is een vraag die vaak wordt gesteld. ;)

Nog iemand het er mee eens dat dit bericht een sticky moet worden?

#7 ·

Bedankt allemaal!
Ik ben vereerd om genomineerd te zijn voor "sticky" status!
Ik zal het bewerken om een uitlijningsmarkering toe te voegen, en alle andere suggesties. In tegenstelling tot velen van jullie heb ik geen geschiedenis met deze specifieke motor. Mocht ik iets kritisch missen in deze of toekomstige soortgelijke "how to" posts, dan hoop ik dat iemand het aangeeft. Ik heb geen haast om deze motor daadwerkelijk te laten draaien, en kan zoveel "droge" assemblages doen als nodig is om een complete en correcte assemblageprocedure te documenteren.
Ja, dat klopt... Ik ben meer geĂŻnteresseerd in de machine dan in het rijden...

#9 ·

gizwiz said:
Bedankt allemaal!
Ik zal het bewerken om een uitlijningsmarkering toe te voegen, en alle andere suggesties. In tegenstelling tot velen van jullie heb ik geen geschiedenis met deze specifieke motor. Mocht ik iets kritisch missen in deze of toekomstige soortgelijke "how to" posts, dan hoop ik dat iemand het aangeeft. Ik heb geen haast om deze motor daadwerkelijk te laten draaien, en kan zoveel "droge" assemblages doen als nodig is om een montageprocedure te documenteren die compleet en correct is.
Uitstekend als je de nokkenasfoto's zou kunnen toevoegen. Had je de nokkenasshim op je motor, niet iedereen heeft dat, dat is ook goed om te laten zien als je ze hebt. (Natuurlijk kunnen ze alleen worden gemeten als de nokkenas is gepositioneerd met pakkingen en is vastgedraaid om te zien of er behoefte aan is)
Ik heb het voor je vastgezet.

#10 ·

Er zit een shim op mijn nokkenas, maar ik denk dat ik er meer/dikker moet bestellen. Ik heb de specificatie opgezocht, en hoewel ik de doppen nog niet heb aangedraaid, verwacht ik dat het slordig zal uitkomen. Zeker nog wat foto's nodig voor dit stuk!

#11 ·

nigelrharris03 said:
gizwiz said:
Bedankt allemaal!
Ik zal bewerken om een uitlijningsmarkering toe te voegen, en alle andere suggesties. In tegenstelling tot velen van jullie heb ik geen geschiedenis met deze specifieke motor. Mocht ik iets kritisch missen in deze of toekomstige soortgelijke "how to" posts, dan hoop ik dat iemand het aangeeft. Ik heb geen haast om deze motor daadwerkelijk te laten draaien, en kan zoveel "droge" assemblages doen als nodig is om een montageprocedure te documenteren die compleet en correct is.
Uitstekend als je de nokkenasfoto's zou kunnen toevoegen. Had je de nokkenas-shim op je motor, niet iedereen heeft die, dat is ook goed om te laten zien als je ze hebt. (Natuurlijk kunnen ze pas worden gemeten als de nokkenas is gepositioneerd met pakkingen en is vastgedraaid om te zien of er een vereiste voor is)
Ik heb het voor je vastgezet
Goede zet Nige. Ik dacht ook aan de nokkenas-shims.

Trouwens, met dit onderwerp is een sticky misschien een nieuwe titel op zijn plaats?

#12 ·

gizwiz said:
Er zit een shim op mijn nokkenas, maar ik denk dat ik meer/dikkere moet vinden. Ik heb de specificatie opgezocht, en hoewel ik de doppen nog niet heb aangedraaid, verwacht ik dat het slordig uitkomt. Zeker nog wat foto's nodig voor dit stukje!
Geweldig dat je naar de shims kijkt Paul. Ik kijk ernaar uit om dit onderwerp te volgen.

#14 ·

Paul, als je meer foto's toevoegt, kun je dan de eerste post bewerken en ze samen met de rest plaatsen. Het zou het beste zijn als ze allemaal bovenaan de post staan en niet verloren gaan in de dialoog. Verander ook, zoals Ronny suggereerde, de naam van de post om de inhoud beter weer te geven. Ik zou niet willen dat het over het hoofd wordt gezien door iemand die het nodig heeft, een geweldige bron.

Ook staat dit in de sectie Projectlogboek, misschien moet het worden verplaatst, of op zijn minst worden gekopieerd, naar de sectie Motor van de 450-groep?

#15 ·

HerrDeacon said:
Paul, als je meer foto's toevoegt, kun je dan de eerste post bewerken en ze samen met de rest plaatsen. Het zou het beste zijn als ze allemaal bovenaan de post stonden en niet verloren gingen in de dialoog. Voel je ook vrij om, zoals Ronny voorstelde, de naam van de post te veranderen om de onderwerpspecifieke materie beter weer te geven. Zou niet willen dat het over het hoofd wordt gezien door iemand die het nodig heeft, geweldige bron.

Ook staat dit in de sectie Projectlogboek, misschien moet het worden verplaatst, of op zijn minst worden gekopieerd, naar de sectie Motor van de 450-groep?
Dat is een goed idee, Perry! Als Paul klaar is met de kleppen en nokkenassen, kunnen we de eerste post opsplitsen en er een aparte sticky van maken met een nieuwe "How to"-titel, zodat hij zijn projectlogboek kan voortzetten.

#16 ·

Klinkt als een plan! :D
Ik zal de originele post vanavond aanpassen als ik van de zoutmijnen thuiskom.
Als deze de toets doorstaat, ga ik verder met de onderkant.
Paul

#18 ·
Ik heb het aangepast. Wat vindt het panel van experts ervan? De laatste paar dia's zijn nieuw, en ik heb er even over gedaan om het stuk over de reden achter de timingpositie uit te zoeken, dus ik wil graag weten of je denkt dat ik gelijk heb over die details.
Ik kan zweren dat ik de speling-specificatie van de nokkenas rechtstreeks uit mijn handleiding heb gekopieerd, maar nu zie ik dat er een inconsistentie is in de metrische/Engelse conversie. De bovengrens van de tolerantie moet ofwel 0,30 mm/0,012" of 0,35 mm/0,014" zijn. Waarschijnlijk niet erg belangrijk, maar dat zal ik even uitzoeken.
Voel je vrij om dit naar een meer geschikte thread te verplaatsen.
Bedankt
Paul

#19 ·
Bedankt, Ray

#20 ·

Znabb said:
HerrDeacon said:
Paul, als je meer foto's toevoegt, kun je het eerste bericht bewerken en ze samen met de rest plaatsen. Zou het beste zijn als ze allemaal bovenaan het bericht stonden en niet verloren gingen in de dialoog. Verander ook, zoals Ronny suggereerde, de naam van het bericht om de onderwerpspecifieke materie beter weer te geven. Ik zou niet willen dat het over het hoofd wordt gezien door iemand die het nodig heeft, een geweldige bron.

Dit staat ook in de sectie Projectlogboek, misschien moet het worden verplaatst, of op zijn minst worden gekopieerd, naar de sectie Motor van de 450-groep?
Dat is een goed idee, Perry! Als Paul klaar is met de kleppen en nokkenassen, kunnen we het eerste bericht opsplitsen en er een aparte sticky van maken met een nieuwe

#23 ·
Geweldig stuk, heeft me gisteren echt geholpen.

Ik heb ook het perfecte gereedschap gevonden op mijn werkbank om vastzittende klepafdichtingen te verwijderen. Het is gewoon een simpele verfblikopener uit de bouwmarkt.

Attachments